پوشاک

ست کردن کفش و جوراب

انواع-جوراب-ایران-اسکارپا

انواع جوراب و رابطه جوراب با کفش

جوراب و کفش رابطه عجیبی با هم دارند. هر کفشی را با هر جورابی نمیشه پوشید و هر جورابی با هر کفشی همخوانی خوبی ندارد. ست کردن کفش و جوراب تاثیر مستقیم در استایل و دید اولیه نسبت به شما دارد. بعضی از جوراب ها مخصوص یک نوع کفش خاص هستند و همین قضیه ممکن هست برعکسش هم صدق کند.

در این مطلب میخواهیم انواع جوراب و عوامل وابسته به آن را بررسی کنیم.

چرا جوراب میپوشیم؟

در حالت کلی اگر بخواهیم به این سوال پاسخ بدهیم که ما چرا جوراب میپوشیم؟ حتما اکثر شما به سرعت یک سری جواب به ذهنتان میرسد.

  • جوراب میپوشیم تا پای ما از سرما حفظ شود.
  • جوراب میپوشیم تا استفاده از کفش برای ما راحت شود.
  • جوراب میپوشیم تا پوشیده و آراسته به نظر برسیم.
  • پوشیدن جوراب به رعایت هرچه بهتر بهداشت پا کمک میکند.

درست است همه این ها پاسخ برای چرایی استفاده از جوراب است. ولی امروزه قوانین نانوشته در صنعت مد و پوشاک بر انواع جوراب افزوده و کاربردهای متفاوتی نسبت به کفشی که قرار است با آن جوراب بپوشید به شما عرضه میکند. در ادامه به این موارد و نکات ست کردن کفش و جوراب اشاره خواهیم کرد.

این که جوراب ها از نظر ضخامت ممکن هست با هم فرق داشته باشند مورد بحث ما نیست. اون قضیه به کنار، بلندی مچ و ساق جوراب تعیین میکنه که چه جورابی را باید با چه کفشی بپوشیم.

چه جورابی را با کدام کفش ست کنیم؟ 

اگر نمیدانید که چگونه جوراب‌های خود را با کفش هایتان هماهنگ کنید، در این مطلب با ما همراه باشید. ممکن است شنیده باشید که فلان جوراب با این شلوار جور در نمی آید. یا این جوراب مناسب این کفش نیست. به انواع جوراب در تصویر زیر دقت کنید:

انواع جوراب بلند و کوتاه

ست کردن جوراب کالج و کفش مناسب

جوراب کالج معمولا قسمت نوک پا و کف پا را میپوشاند، قسمت رویی و مچ پا پوشیده نمیشود و این دقیقا به خاطر این است که کفش کالج این سبک را میپسندد.

کفش مناسب جوراب کالج کفش کالج است.

جوراب مناسب کالج
کفش کالج مخصوص جوراب کالج

ست کردن جوراب مچی و کفش مناسب

همانطور که در تصویر مشاهده کردید به جورابی مچی گفته می‌شود که تا مچ پای شما بالا می‌آید. این نوع جوراب را در استایل های اسپرت و راحتی میتوانید استفاده کنید.

این جوراب مناسب کفش های اسپرت و مورد پسند افراد نوجوان و جوان است.

جوراب مچی معمولا 10 سانت تا لبه‌ی شلوار شما فاصله دارد.

ست کردن جوراب ساق کوتاه و کفش مناسب

جوراب ساق کوتاه گسترده تر از دو مورد قبلی استفاده میشود. محدودیت های جوراب کالج را ندارد و میتوان آن را با انواع کفش های مردانه و زنانه پوشید. کفش های اسپرت و مجلسی با این نوع جوراب سازگار هستند.

با جوراب ساق کوتاه معمولا شلوار جین میپوشند.

جوراب ساق کوتاه و مناسب کفش

ست کردن جوراب یک ربع و نیم ساق و کفش مناسب

این دو نوع جوراب بیشتر مورد پسند افراد بزرگسال است.

جوراب یک ربع و نیم ساق مقداری بیشتر از مواردی که توضیح دادیم استایل مجلسی و به اصطلاح مردانه دارند.

بهترین گزینه برای استفاده با شلوار پارچه ای هستند چون که شلوار پارچه ایهنگام نشستن روی صندلی یا روی زمین بیشتر از شلوار جین بالا میررود و بلندی ساق این جوراب ها از شلختگی استایل شما جلوگیری میکند.

کفش مناسب جوراب های یک ربع و نیم ساق، کفش‌های اداری و روزمره‌ی بزرگسال است.

جوراب نیم ساق و کفش مناسب

ست کردن جوراب سه ربع و بالای زانو و کفش مناسب

افرادی که از جوراب های سه ربع و بالای زانو استفاده میکنند جامعه ی کمتری نسبت به یکی دو مورد قبل دارند، بیشتر مخاطبین این جوراب ها ورزشکاران رشته های مختلف و خانم ها هستند.

به طور معمول از این جوراب ها برای کفشهایی با ساق بلند مثل پوتین یا چکمه استفاده میکنند یا در برخی رشته های ورزشی و همچنین در مجالس مورد استفاده قرار میگیرند.

جوراب زیر زانو و بالای زانو
کفش مناسب جوراب های بلند زیر زانو و بالای زانو

ست کردن جوراب بالای ران و کفش مناسب

آخرین موردی که از انواع جوراب و کفش مناسبی که میتوان با آن استفاده کرد بررسی میکنیم جوراب بالای ران است.

این جوراب کاملا زنانه است و بیشتر با لباسهای مجلسی و دامن های کوتاه پوشیده میشود. کفش مناسب این جوراب با توجه به نوع پوشش و مکان استفاده مشخص میشود. میتوانید با این جوراب ها از کفش های مجلسی مخصوص میهمانی یا از پاپوش های رو فرشی استفاده کنید.

کفش های مناسب جوراب بالای ران

اگر جوراب های شما راحت و با کیفیت باشند، فراموش میکنید که آن را به پا دارید. اگر جوراب نامناسبی انتخاب کرده باشید، ذهن شما درگیر پاهایتان خواهدبود. جوراب های مناسب و خصوصیاتی دارند که به برخی از آنها اشاره می‌کنیم.

خصوصیات جوراب مناسب:
  • اول از همه مچ جوراب نباید خیلی سفت یا خیلی شل باشد.
  • باید تنفس هوای مناسبی داشته باشد. (این موضوع تداخلی با ضخامت جوراب ندارد.)
  • هرچه از نخ بیشتری استفاده شود و مواد پلاستیکی کمتری داشته باشد مرغوبتر است.

ست کردن کفش ها و جوراب مخصوصشان

این بار بیایید قضیه را وارونه بررسی کنیم. ببینیم که کدام کفش جوراب مخصوص خودش را دارد؟ برای ست کردن کفش با جوراب شاید این روش گویا تر باشد و بهتر به ما کمک کند.

در ادامه به مهمترین انواع این کفش ها اشاره میکنیم.

چه جورابی مناسب ست کردن با کفش آکسفورد است؟

کفش های آکسفورد اغلب با کت و شلوار هایی با رنگ آبی یا طوسی مورد استفاده قرار می‌گیرد، گاهی اوقات با استایل های قهوه‌ای هم انتخاب می‌شوند. در این حالت، بهترین گزینه، جوراب های کلاسیک خواهد بود. جوراب های ساخته شده از نخ نرم یا پنبه. اگر جوراب ها همرنگ لباس و کفش شما باشد، ظاهری متفاوت ایجاد خواهد شد.

همانطور که در قسمت جوراب یک ربع و نیم ساق اشاره شد پوشیدن جوراب خیلی کوتاه به طوری که مچ پاها معلوم شود، یکی از اشتباهات رایج در این استایل است که بهتر است به آن توجه ویژه ای داشته باشید.

از لحاظ رنگی هم دستتان برای انتخاب باز است. اگر استایل مردانه و اداری دارید رننگ یکنواخت و ساده و اگر استایل کژوال و روزمره ست کرده اید جوراب رنگ های شاد و طرحدار میتواند انتخاب خوبی برای کفش آکسفورد باشد. 

جوراب مناسب کفش آکسفورد
جوراب صورتی و کفش قهوه ای ایران اسکارپا

چه جورابی مناسب ست کردن با کفش های روزمره (غیر رسمی) است؟

جوراب هایی که با این کفش های روزمره انتخاب می کنید می‌تواند دارای طرح های خال خالی، خطوط رنگارنگ، و غیره باشد. جوراب هایی که انتخاب می‌کنید به شما کمک می‎‌کند تا کفش های شما جذاب تر شود. اگر کفش شما طرح و نقش زیادی داشت میتوانید جوراب ساده و بدون طرح بپوشید. البته که تصمیم نهایی با خود شماست.

جوراب مناسب کفش غیر رسمی

چه جورابی مناسب ست کردن با کفش اسپرت است؟

هنگام پوشیدن کفش های کتانی و اسپرت، انتخاب جوراب راحت تر است. البته اینکه با کفش اسپرت چه جورابی بپوشیم بسیار به شلوار شما بستگی دارد.

مثلا اگر شلوار با کفش فاصله دارد بهتر است از جوراب مچی استفاده کنید. پوشیدن جوراب های سفید و کوتاه با کفش های کتانی عادی است. اما جوراب‌های سفید و کوتاه تنها انتخاب شما نیست. نظر شما چیست؟

جوراب و کفش روزمره - ایران اسکارپا

چه جورابی مناسب ست کردن با بوت و نیم بوت است؟

نیم بوت ها اغلب در ماه های سرد و پر بارش مورد استفاده قرار می‌گیرد. نیم بوت ها بهتر است با جوراب های بافتی و پشمی پوشیده شود. جوراب های قهوه ای یا مشکی برای نیم بوت ها بسیار مناسب است.

جوراب پشمی - ایران اسکارپا

چه جورابی مناسب ست کردن با کفش های کالج است؟

وقتی صحبت از کفش های کالج می‌شود، از نظر تطبیق جوراب و کفش، با یکی از حساس ترین موضوعات روبرو می شویم. بسیاری از افراد این کفش ها را بدون جوراب می‌پوشند و این باعث می‌شود پای این افراد دچار مشکلاتی از جمله مشکلات بهداشتی شود.

مطالب مرتبط: چرا پا قلب دوم است؟

جوراب های نامرئی (جوراب کالج) بهترین گزینه برای کسانی است که می خواهند بدون جوراب از کفش های کالج استفاده کنند. این جوراب ها به هیچ وجه از بیرون قابل مشاهده نیست اما عملکرد محافظتی دارد. هنگام استفاده از کفش های کالج اطمینان حاصل کنید که جوراب تان از بیرون، حتی یک میلی متر هم دیده نشود.

جوراب کالج - ایران اسکارپا
سخن آخر

جوراب ها یکی از انواع پوشاک هستند که در هر فصلی از آنها استفاده می‌شود. جوراب ها علاوه بر گرم نگه داشتن پا در فصل سرما و کاهش تماس مستقیم پا، با کفش، نمایی متفاوت به استایل خانم ها و آقایان می‌بخشد. امروزه به لطف طراحی های متنوع و رنگ های مختلف که در تولید جوراب استفاده می‌شود، ست کردن کفش و جوراب به یکی از ارکان مهم در استایل و پوشش لباس تبدیل شده است.

به این دلیل جوراب در هر مقطعی از مد، جایگاه خود را حفظ می‌کند. بسیاری از آقایان جوراب ها را فقط برای کاهش تماس مستقیم پا، باکفش استفاده می‌کنند. در صورتی که جوراب ها می‌توانند کفش های کتانی یا کفش کفش کلاسیک مردانه را درصورت لزوم جذابتر نشان دهند.

نظر خودتان را در باره جوراب و کفش مناسب آن در زیر این مطلب برای ما کامنت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید