پوشاک

7 روش تشخیص کفش چرم طبیعی از مصنوعی

چرم ارجینال و فیک

شاید برای شما هم پیش آمده باشد تا برای خرید کیف، کفش، کمربند یا هرچیز دیگری که اسم چرم بر روی آن گذاشته شده است دچار تردید شوید. اگر می‌خواهید در تشخیص کفش چرم طبیعی مهارت داشته باشید با ما همراه باشید تا شما را با نکات تشخیص چرم طبیعی آشنا کنیم.

  • آیا این کفش، چرم اصل است؟
  • کفش چرم طبیعی چه فرقی با کفش چرم مصنوعی دارد؟
  • راه‌های تشخیص کفش چرم طبیعی چیست؟

7 روش تشخیص کفش چرم طبیعی

در ادامه قصد داریم 7 روش تشخیص چرم طبیعی از چرم مصنوعی را برای شما شرح دهیم:

1- تشخیص کفش چرم طبیعی با لمس کردن

کفش چرم را لمس کنید، با لمس کردن کفش چرم طبیعی معمولا مانند یک پوست واقعی، گرمی و نرمی آن را احساس می‌کنید. ولی این احساس در چرم مصنوعی سرد و بی روح است.

البته به دلیل ساخت های متفاوت چرم این مورد در برخی از چرم ها صادق نیست. (مثلا چرم ورنی)

تشخیص کفش چرم طبیعی با لمس کردن

2- برای تشخیص، کفش چرم را بو کنید

چرم طبیعی بوی متمایز دارد، این بو تا حدودی خوشایند و کمی شیرین است. بوی کفش چرم طبیعی احساس زنده بودن را القا می‌کند. اما کفش چرم مصنوعی بوی ناخوشایند الیاف مصنوعی، مانند بوی پلاستیک و مواد شیمیایی می‌دهد. شاید معیار دقیقی برای تعریف این بو وجود نداشته باشد اما می‌توانید با تمرین کردن روی جنس چرمی که از اصل بودن آن مطمعن هستید این رایحه را به ذهن بسپارید.

بوییدن چرم

3- کفش چرم طبیعی و آتش

یکی از راحت‌ترین و بهترین تست‌های ممکن برای تشخیص کفش چرم طبیعی از مصنوعی تست با آتش است. برای این کار کافیست یک فندک ساده را روشن کنید و یک الی دو ثانیه به سطح مورد نظر نزدیک کنید. جنس مصنوعی به سرعت جمع می‌شود و بوی پلاستیک سوخته می‌دهد. چرم طبیعی به دلیل مقاومت بالا در برابر آتش بعد از انجام این کار کمی براق شده و تغییر خاصی نمی‌کند. به عبارت دیگر می‌توان گفت کفش چرم طبیعی نسوز است.

این تست فوق‌العاده دقیق جواب میده ولی دقت کنید اگر جنس طبیعی نباشه جنس شما خراب میشه.

آتش فندک

4- تشخیص چرم طبیعی با تست نفوذ رطوبت

یکی از ساده‌ترین راه‌های تشخیص کفش چرم طبیعی از مصنوعی تست رطوبت است. یک دستمال نمدار روی کفش چرم بکشید. اگر کفش، چرم طبیعی باشد به مرور رطوبت را جذب می‌کند و اگر چرم مصنوعی باشد سطح آن خیس می‌ماند.

دلیل این موضوع ساخت این دو نوع جنس در کارخانه است، چون مواد اولیه ساخت چرم مصنوعی اغلب نایلون و الیاف پلاستیکی هستند اصلا اجازه نفوذ را نمی‌دهند. (فکر نکنید که این یک مزیت است، این امر از تنفس طبیعی جنس جلوگیری می‌کند و باعث بو گرفتن کفش و پا می‌شود)

بله درست متوجه شدید، همین حالت تنفس در کفش چرم طبیعی است که تضمین میکند پای شما داخل کفش بو نگیرد و یا مثلا وسایل در داخل کیف چرمی طبیعی خیس عرق نمی‌شوند.

قطره آب روی چرم طبیعی

5- تشخیص از طریق وزن چرم

یک راه پیشنهادی ما برای تشخیص کفش چرم طبیعی از مصنوعی سنجش وزن آن است.

چرم طبیعی سنگین و چرم مصنوعی سبکتر است.

واضح است کفشی که از پوست گاو ساخته شده به نسبت کفشی که از مواد پلاستیکی و نایلونی ساخته می‌شود سنگین‌تر است.

البته باید وزن زیره‌ی کفش را به صورت تقریبی در نظر داشته باشید تا در تشخیص کفش چرم طبیعی دچار اشتباه نشوید.

ترازو

6- تشخیص اصل بودن چرم با توجه به نوع ساخت

ساخت جنس را بررسی کنید. چرم مصنوعی کاملا یکدست است به صورتی که حس طبیعی بودن کاملا از رخ جنس گرفته می‌شود. طرح کاملا یکنواخت و ماشینی در چرم مصنوعی به راحتی قابل تشخیص است.

ساخت چرم طبیعی به گونه‌ای است که اگر دقت کنید می‌‌توانید طرح طبیعی آن را در سطح چرم تشخیص دهید.

در بررسی ساخت می‌توانید به یک نکته‌ی دیگر هم دقت کنید، گوشه‌ای از چرم را تا بزنید، چرم طبیعی موقع تا (خم) شدن یک مقدار خیلی کم تغییر رنگ نشان می‌دهد. البته نگران نباشید این تغییر رنگ موقتی است و بعد از دقایقی به حالت اولیه برمی‌گردد اما چرم مصنوعی این نشانه ها را ندارد.

تشخیص چرم طبیعی با روش تا زدن

7- تشخیص کفش چرم طبیعی با توجه به لبه‌های چرم

لبه‌های ریش‌‌ریش کمک بزرگی در تشخیص کفش چرم طبیعی است. همانطور که مشاهده می‌کنید این یک راه تشخیص بسیار ساده است. اما لبه‌های یک چرم مصنوعی به این شکل نیست. چرم مصنوعی یک جنس پلاستیکی است که با دستگاه برش، بسیار صاف و بدون ریش و نخ بریده شده است.

البته باید جای مناسب را در کفش پیدا کنید. لبه‌های چرم بعد از تولید محصول به راحتی در دید نیستند.

لبه چرم

یک نکته‌ی دقیقه نودی: به پشت چرم دقت کنید. در چرم مصنوعی کاملا می‌توانید تار و پود بافته شده توسط دستگاه را ببینید اما پشت چرم طبیعی اجزای قابل تفکیک ندارد و یکدست است. به تصویر زیر نگاه کنید:

قسمت پشت چرم طبیعی

نتیجه‌گیری

در این مطلب سعی کردیم نکاتی به شما بگوییم کنیم که بدانید چگونه می‌توان کفش چرم طبیعی را از کفش چرم مصنوعی تشخیص داد. 

تمامی راه‌های تشخیص چرم طبیعی از مصنوعی را بررسی کردیم اما با این حال کارخانه‌های تولید چرم مصنوعی هرروز راهکارهای جدید برای شبیه کردن هرچه بیشتر جنس‌های مصنوعی به طبیعی ابداع می‌کنند.

پس چه باید کرد؟

اولا دانش خود را دست کم نگیرید و خودتان چرم را بررسی کنید.

دوما از فروشگاه‌های معتبر خرید کنید. (نماد اعتماد یا همان اینماد) یک راه مطمعن برای سنجش اعتبار فروشگاه‌های اینترنتی است.

با رعایت این دو موضوع خیالتان از بابت اصالت جنس خریداری شده راحت است.

خرید کفش چرم طبیعی از فروشگاه اینترنتی کفش اسکارپا تضمین اصالت دارد. این فروشگاه تمامی محصولات را با ضمانت اصل بودن در اختیار مشتران محترم قرار داده است. به فروشگاه اینترنتی ما سر بزنید.

<< اگر این مطلب برای شما مفید بود و به شما کمک کرد تا بتوانید کفش چرم طبیعی را از مصنوعی تشخیص بدهید خوشحال می‌شویم نظرتان را برای ما در پایین همین صفحه کامنت کنید یا از تجربیات شخصی خود در این‌باره برای ما بنویسید. >>

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *